chiptuning

Chip Tuning – Hoe uw voertuigen prestaties te verbeteren

Chip Tuning is een motorsport die al decennia bestaat. Maar de vraag blijft, is het goed voor je auto? Zal het je meer kracht geven dan op voorraad, of zal het een extra draai aan je motor plaatsen, zodat je auto sneller door de snelheidsmeter wordt geschoven? Hoewel ik niet zeker weet of het antwoord op die vragen definitief is, weet ik wel dat elke auto-eigenaar daar van hun auto houdt, vooral degenen die dagelijks uren doorbrengen in de openbare weg. Laten we eens kijken naar een aantal van de voor- en nadelen van chiptuning.

Het concept van chip-afstemming klinkt echt een beetje te groot om waar te zijn: Paardenkracht toevoegen aan een voertuig zonder mechanische wijzigingen aan te brengen? Is dit zelfs mogelijk? Absoluut, en hier is het gedaan: het concept achter ontstekingsstiming is vrij eenvoudig: als uw voertuig meer vermogen produceert, zal het verbrandingsproces sneller schoppen, een snellere start geven.

En aangezien de meeste voertuigen die zijn aangepast met een soort lanceerbesturingssysteem, dat is waar het idee van aanpassen.

Dus hoe gaat men precies over het toevoegen van de macht aan een auto zonder de hele motor zelf te hoeven veranderen? Eén methode die is gebruikt, is om de koppel- en snelheidsopdrachten op een stok op een afstandsbediening te herinneren. Dit werkt goed, maar er zijn er een paar problemen mee. Het belangrijkste probleem is dat als uw auto zwaarder wordt, hoe moeilijker het is om sticks te veranderen, en wanneer uw voertuig lichter is, kan het moeilijk zijn om ze te veranderen. Een ander probleem is dat sommige mensen hebben gevonden dat ze in staat zijn om maximaal 500 pk toe te voegen door te verbergen.

Dus wat zijn enkele van de andere methoden om uw voertuig aan te passen? Er zijn veel, maar sommige van de meest populaire omvatten: het vervangen van bougies, het overschakelen van de timing van de motor, het opnieuw opbouwen van mechanische componenten (zoals transmissie en koppeling) en het vervangen van de fabrieksauto’s. De meeste van deze methoden zijn goedkoop, gemakkelijk te doen en hebben geen professionele monteur nodig. U kunt zelfs aftermarket-motoren vinden om bij uw afrappingsbehoeften te voldoen, evenals aftermarket-katalytische omvormers die de stikstofzuiveraars in uw motor zullen beïnvloeden.

Het hangt allemaal af van het type modificatie dat u moet maken, of het nu gaat om het eenvoudig toenemen van het koppel of de algehele pk.

Dus waar zou je moeten beginnen als je een chip-afstemming op je voertuig wilt uitvoeren? De meeste mensen beginnen met zoeken naar een conversiekit, maar vaak zijn deze kits te duur of geven ze de verwachte resultaten niet. Met wat onderzoek kunt u conversiekits vinden die u de look en het effect geven dat u wenst, evenals een chip waarmee u de mogelijkheid biedt om de hoeveelheid stroom naar het voertuig te regelen. De laatste stap is om de OEM-elektronische besturingseenheid te vervangen, die u ook een betere brandstofefficiëntie geeft en uw voertuig betrouwbaarder maakt.

Chip Tuning kan op bijna elke auto worden uitgevoerd, hoewel sommige auto’s agressieve wijzigingen nodig hebben dan andere. Turbocharged-auto’s vereisen bijvoorbeeld een zeer specifieke timing om maximaal vermogen te bereiken, maar ze vereisen meestal agressieve tune-ups dan niet-turbocharge auto’s. Over het algemeen kunt u verwachten dat u ongeveer 15% meer paardenkracht krijgt van een turbocharged auto met een goede afstemming, evenals een toename van het brandstofverbruik. Niet-turbocharged auto’s kunnen echter profiteren van een meer agressieve tuning, maar de winst zullen meestal minimaal zijn. Als u van plan bent op de tuning van de prestaties, werkt u op met een professionele monteur die u kan laten zien hoe u dit veilig en effectief kunt doen.

Published by